3.-LA TÁCTICA I L’ ENSENYAMENT DELS DOS 

PRINCIPIS TÀCTICS




Una vegada introduïts en el món de l’esport educatiu, ens introduirem en l’explicació de dos principis tàctics que ens serviran com exemple de la globalitat tàctica
En primer lloc deguem entendre que es la tàctica per poder profunditzar sobre ella en el món educatiu, podem profunditzar sobre ella però essencialment es el conjunt de components que s'integren per a satisfer tot un seguit de situacions durant els enfrontaments. Ens dirigirem en l’aprenentatge de dos principis tàctics nomenats: el desmarc i la ocupació d’espais lliures.

3.1 DESMARC
Es un procediment tècnic -tàctic que consisteix a eludir la vigilància o marcatge d'un adversari amb la finalitat d'estar disponible per a rebre una passada. El jugador que ho realitza cerca l'ocupació d'espais lliures. Representa la base del joc ofensiu sense pilota (mobilitat).
Existeixen diversos tipus de desmarcatges, els principals són:

- Desmarcatge de suport: Es realitzen en direcció a la zona del jugador amb pilota, acostant-se al.
- Desmarcatge de ruptura o profunditat: Es realitza sobrepassant en l'acció la  posició del jugador amb pilota, o ben reduint la distància a la porteria rival.  Exemple: http://www.youtube.com/watch?v=3s-FxDywKZM

Però també hi ha uns altres com el desmarcatge mixt o el de trajectòria circular, el desmarcatge mixt és aquell en el qual l'atacant inicialment s'allunya o s'aproxima del posseïdor de la pilota, per a posteriorment fer el contrari i el desmarcatge amb trajectòria circular. És una combinació ofensiva efectuada entre dues o més jugadors del mateix equip en la qual el jugador es desmarca per darrere (per l'equena) d'un company de l'equip, amb una carrera en trajectòria circular, amb l'objectiu de generar desequilibris en la defensa adversària,


3.1 OCUPACIÓ D’ESPAIS LLIURES



Durant el desenvolupament del joc, els equips intenten ocupar el major espai possible al llarg del terreny de joc. Però les dimensions del terreny i el nombre de jugador, impedeix que tota la superfície de joc puga estar ocupada.


Així doncs, els espais lliure són aquelles parts del camp de joc que estan buides i que podem aprofitar per a aconseguir la nostra fi.


Açò ho podem aplicar tant per a mantenir la pilota com per a finalitzar la jugada. L'ocupació de l'espai lliure ens pot permetre una passada senzilla al company i així mantenir la possessió de la pilota. O també l'espai lliure, ens pot permetre un desmarcatge en ruptura amb la consegüent passada i finalització del objectiu.





Com veiem, la creació de l'espai i l'ocupació del mateix, són dos conceptes que hem de dominar per a aconseguir els nostres propòsits.


Per a açò, els jugadors han d'estar en constant moviment pel que durant els entrenaments, tots els exercicis han d'incloure els moviments posteriors a la passada per a acostumar als jugadors a no quedar-se parats després de donar la passada al company.


Durant el joc, l'intercanvi de posicions ha de ser constants, i durant aquests moviments podem distingir tres fases relacionades amb els espais lliures:



1.Creació dels espais lliures

Per a la creació de l'espai lliure hem d'arrossegar fora de la zona que volem buidar, al defensor. Si l'equip contrari defensa en zona, ens resultarà més complicat però si defensen a l'home, hem d'eixir de la zona per a traure al nostre defensor.

2.Ocupació dels espais lliures


L'ocupació dels espais lliures és la conseqüència directa de la seua creació. El moviment del company a la zona buidada, és l'acció que ens permetrà ocupar l'espai generat prèviament.

3.Aprofitament dels espais lliures


L'aprofitament és la fi última que hem de cercar. L'entrada a l'espai lliure generat ha de tenir com a objectiu la recepció de la pilota dins de la zona per a intentar aprofitar la jugada.





Perquè existisca un aprofitament, l'ocupació, la passada, la recepció de la pilota ha d'estar perfectament coordinada perquè la jugada resulte avantatjosa.





Així doncs, l'espai lliure, lluny de ser una acció individual pròpiament aquesta, ha de ser un conjunt de moviments coordinats perquè l'equip aconseguisca l'objectiu marcat.

No hay comentarios:

Publicar un comentario